HĂ€lsan och jag 💕

Det hĂ€r bloggen handlar om min viktresa och jag kommer lĂ€gga ut recept pĂ„ sĂ„nt som jag tycker Ă€r gott och som funkar för min viktnedgĂ„ng ..och Ă€ven lite lĂ€nkar som jag finner intressantađŸ€“ Önskar er en jĂ€ttebra dag! ☀❀☀

Chokladkaka

Publicerad 2015-04-18 18:10:00 i LCHF,

 
LCHF chokladkaka med mandelbotten

by Patrik Arwengrim on 14 februari, 2011 in EfterrÀtter
lchf-chokladkaka

Med en tjock lchf-riktig chokladcreme pÄ mandel/marÀng-botten blir nog den hÀr kakan din nya favorit. Den Àr dessutom vÀldigt mÀktig sÄ hur gÀrna du Àn vill kommer du inte orka speciellt stor bit.

Ingredienser:

Botten:

3st Àggvitor
100g mandelmjöl (ungefÀr 1,5dl hel sötmandel)
ChokladkrÀmen:

200g mörk choklad (helst 80% kakao eller mer)
3dl Àkta vispgrÀdde
1tsk vaniljpulver
1st Àgg
Gör sÄ hÀr:

Botten:

SÀtt ugnen pÄ 160 grader.

Vispa Àggvitorna till riktigt hÄrt skum. VÀnd försiktigt i mandelmjölet. AnvÀnd en form med löstagbar botten och smöra den. Bred ut och fördela smeten pÄ botten. GrÀdda mitt i ugnen i 15 minuter tills den kÀnns ganska fast.

ChokladkrÀm:

Koka upp 2dl grÀdde i en kastrull. Tag av kastrullen och smÀlt chokladen i den varma grÀdden. Rör om ganska mycket tills du fÄr en helt jÀmn och mörk chokladsmet. LÄt svalna.

Rör ihop 1dl grÀdde och Àgget i en skÄl. HÀll över chokladsmeten. Rör om tills du Äterigen fÄr en jÀmn och fin chokladsmet. HÀll chokladsmeten över mandelbotten. Du behöver inte platta och jÀmna ut smeten speciellt mycket. Den smÀlter i ugnen och fördelar sig sjÀlv.

GrÀdda kakan ungefÀr 25 minuter. NÀr chokladsmeten Àr lite seg i konsistensen men ej rinnande Àr den klar.

Servera med vispad grÀdde och frysta bÀr.

 

Liknande inlÀgg

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela